Et bærekraftig hverdagsvalg
Hver nordmann produserer rundt 44 kilo plastemballasjeavfall i året, men bare 28 prosent av dette blir materialgjenvunnet. Det vil den norske tjenesten På(fyll) være med å endre.
Publisert: 07.januar, 2025 Sist oppdatert: 08.januar, 2025
Selskapet På(fyll) startet opp i 2023 med to klare mål: Å redusere nordmenns plastforbruk, samtidig som tjenesten deres skulle gi forbrukere muligheten til å kutte sitt eget forbruk uten å måtte gjøre drastiske endringer i sine egne vaner. I slutten av 2024 hadde brukere av På(fyll) klart å spare miljøet for over to tonn plastavfall - noe som tilsvarer 50 157 engangsplastflasker som ellers ville endt opp i søpla.
– Det fantastiske med På(fyll) er at hver eneste bestilling fjerner behovet for engangsplast. Vi har en løsning som gjør det mulig for både forbrukere og bedrifter å få det de trenger, uten plastavfall, sier CEO Rayson Ho.
Hvordan fungerer det?
Gjennom På(fyll)s nettsider kan forbrukere bestille et bredt utvalg av hjem- og personlige pleieprodukter fra kjente merkevarer som Zalo, Omo, Jif, Lano, Klar og Blenda. Produktene leveres i gjenbrukbare beholdere rett til kunden via tjenesten Helthjem. Kunden kan deretter fylle på produktene i beholdere de allerede har, noe som ytterligere svekker behovet for å kjøpe nye plastprodukter. Når På(fyll)-beholderne er tomme, kan kunden enkelt bestille på nytt ved å scanne QR-koden på baksiden av beholderen. De tomme beholderne plasseres tilbake i esken de kom i, og hentes så de kan sendes videre for rengjøring og påfyll av nye produkter. Beholderne er designet for å kunne brukes minst ti ganger før de resirkuleres til nye bruksområder. Alt i alt skaper dette en sirkulær modell som legger vekt på brukervennlighet, kostnadseffektivitet og miljømessig bærekraft.
Lær mer her:
Fra pilotprosjekt til nasjonal tjeneste
Ho sier at idéen oppsto i 2019 da det var mye oppmerksomhet rundt plastavfall og klimaendringer. På(fyll) startet som et som et innovasjonsprosjekt i Orkla samme år, i samarbeid med Æra og Bakken & Bæck.
Etter flere iterasjoner og testing i perioden 2019 til 2021, inkludert en lukket pilot med ni husstander, ble forretningsmodellen og tjenestetilbudet videreutviklet. Fra våren 2022 til sommeren 2023 gjennomførte de en pilot med nesten 200 kunder over hele Norge for å teste systemet i større skala. Med finansiering fra blant annet Handelens Miljøfond, ble en myk lansering muliggjort høsten 2023, og tjenesten er nå tilgjengelig over hele landet, med rundt 3000 aktive brukere.
– Støtten fra Handelens Miljøfond har vært avgjørende for oss. Den har hjulpet oss med å bevise at det finnes en forretningsmodell bak tjenesten, og at dette er noe forbrukerne faktisk er villige til å betale for. Fondets validering har også vært viktig for å sikre tillit blant investorer og drive utviklingen videre, forklarer Ho.
Hvorfor ville Handelens Miljøfond støtte dette prosjektet?
Lars Brede Johansen, leder for plast og miljø i Handelens Miljøfond, begrunner det slik:
«Bruken av plast har økt eksponentielt i Norge og verden i flere tiår. Selv om plast ofte er et godt valg både i produkter og emballasje, er tøylesløs forbruksvekst uforenlig med en bærekraftig utvikling. Resirkuleringen må økes kraftig fra dagens lave nivå for å redusere behovet for jomfruelig plast. Det er viktig! Men kun reduksjon i plastmengdene løser ressurs- og avfallsproblemene før de oppstår. Da må plasten brukes smartere, som når På(fyll) med sin sirkulære forretningsmodell sørger for at emballasjen brukes mange ganger før den resirkuleres til gode, resirkulerte råvarer. På(fyll) viser vei, men er ikke alene. Stadig flere bedrifter følger på, både innen emballasje, byggevarer, tekstiler, havbruk og andre bransjer. Handelens Miljøfond vil bidra til å engasjere flere og akselerere omstillingen til redusert plastbruk og sirkulære løsninger.»
Bærekraft gjort enklere
Studier På(fyll) har gjort i samarbeid med forskningsmiljøet NORSUS viser at brukeren sparer opptil 80 prosent av klimabelastningen ved å fylle opp produkter via deres tjeneste fremfor å kjøpe disse i butikken i engangsemballasje.
En annen undersøkelse synliggjør at ni av ti nordmenn ønsker å leve mer bærekraftig, men mange opplever det som vanskelig å finne praktiske løsninger. På(fyll) mener de har gjort det enklere for flere hundre nordmenn å ta bærekraftige valg ved å fjerne behovet for engangsplastemballasje. Tjenesten reduserer ikke bare plastavfall, sier de, men er også designet for å minimere bryderiet for forbrukerne, som slipper å huske på egne beholdere eller oppsøke spesialbutikker.