Europris dytter forbruker i riktig retning
På Det Store Posekuttet Live Event delte Trude Mork Alnæs fra Europris hvordan selskapet har klart å redusere bruken av plastposer betydelig. Med fokus på tilbud av bærekraftige alternativer til rimelige priser har Europris gjennomført ulike tiltak som har vært til inspirasjon både for kunder og andre i bransjen.

Publisert: 20.november, 2024 Sist oppdatert: 20.november, 2024
Siden 2023 har Europris opplevd en markant nedgang i bruken av plastposer blant kundene sine. I 2023 tok én av fire kunder med seg plastpose, mens dette tallet nå er redusert til én av 15 i 2024. Disse tiltakene har samlet spart miljøet for 100 tonn plast, noe som utgjør en betydelig innsats for å oppfylle målet om en reduksjon på 70% i bruken av plastposer innen 2025.

Tiltak som virker
Effektiv kommunikasjon både innad og utad har vært en prioriterting for Europris, som har brukt sosiale medier, butikkmaterialer og opplæring av ansatte for å formidle en tydelig og engasjerende tilnærming til å kutte bruken av plastposer.
Med assistanse fra Nudgelab har Europris dannet verdifull kunnskap om kundens reaksjoner på alternativer til plastposer. Konklusjonen? Avfallsposer på rull må være lett tilgjengelig for kundene.

Plassering og synlighet i butikk er viktig for Europris. De har satt opp prøver av avfallsposer på nøye utvalgte steder i butikkene for å øke oppmerksomheten til kunder. Veien videre består av å fortsette testing av ytterligere sirkulære løsninger, som for eksempel gjenbrukbare pappesker.

Ansattes engasjement i kulturendring
I tillegg understreket Alnæs hvor viktig ansattes arbeid har vært. De har hjulpet kunder med å velge miljøvennlige alternativer gjennom opplæring og tett oppfølging. Europris har vist at bærekraft kan være både lønnsomt og effektivt under mottoet "Alle kan gjøre litt, men vi kan gjøre mye."
