Gjenbruksrevolusjon i Jakarta

I samarbeid med nederlandske Enviu har bedriften Alner etablert seg i over 600 utsalgspunkter i Jakarta. Nå jobber de for at enda flere forbrukere kan bli med på det de omtaler som en gjenbruksrevolusjon.

Prosjektet har gagnet både miljøet og lokalsamfunnet. Foto: Alner

Publisert: 09.august, 2024
Sist oppdatert: 09.august, 2024

– Alner er plattformen som dekker dine daglige behov. Alt fra såpe til ris og oljer, helt uten avfall, ved å levere produktene i returnerbare og påfyllbare beholdere.

Slik forklarer Bintang Ekanda prosjektet som allerede har hatt enorme følger for lokalsamfunnet og miljøet i den indonesiske hovedstaden. Ekanda er CEO i Alner, som han var med å starte opp for bare fire år siden.

Bare siden 2023 har de unngått produksjonen av over 500 000 engangsemballasjer, og redusert CO2-utslipp med over 17 tonn.

Se hvordan butikkene fungerer:

Givende samarbeid

Vaskemidler, matvarer og hårprodukter: På over 600 utsalgspunkter i Jakarta kan forbrukere nå sikre seg det i miljøvennlige beholdere, som istedenfor å gå i søpla etter bruk, kan leveres tilbake til butikken og brukes på nytt - og på nytt.

– Vi kom på idéen til Alner fordi Indonesia har et problematisk forhold til forbruk av engangsplast, forklarer Ekanada.

Alner startet samarbeidet med Handelens Miljøfond i 2023, og Ekanada sier prosjektmidlene derfra har vært essensielle i arbeidet deres for å etablere seg flere steder. I tillegg har det hjulpet dem å utvikle teknologien de bruker på lagrene sine, der de blant annet vasker og klargjør brukt emballasje til å gå ut i butikkene igjen. Ekanada deler at deres erfaring er at plastflasker er det beste alternativet for gjenbruk i lavinntektsmarkeder, da det kan gjenbrukes opptil 50 ganger.

Rengjøringsmidler er et av produktene man kan få i gjenbruksemballasje. Foto: Alner

– Burde hatt Alner overalt

Alner rapporterer at de har nådd alle milepælene de har satt seg så langt. Siden de fikk støtte fra fondet har de fått ytterligere 500 utsalgssteder med på prosjektet, og skapt seks nye jobber. Prosjektet lanserte også tre nye produkter, rettet mot kunder med lavere inntekt. Som et resultat unngikk Alner over 232 000 enheter med engangsplast, genererte over 50 000 dollar i ekstra inntekt for mikroentreprenører, og reduserte CO2-utslipp med over 17 tonn.

Eline Leising er Chief Program Officer i det nederlandske stiftelsen Enviu, som har Alner som en av sine satsninger. Hun gleder seg over at prosjektet har gjort så store fremskritt på såpass kort tid.

– Ideelt sett burde vi jo hatt Alner overalt! Det burde være et stort felles pakkesystem for alle de store leverandørene. Da ville det vært mulig for alle slags forbrukere å bli med på gjenbruksrevolusjonen og bruke Alner til sine daglige behov.