Tilbake til nyhetsoversikten

Plastposer får personlighet i ny kampanje

Vi kjøper 782 millioner plastposer i året i Norge. Nå er Handelens Miljøfond klar med ny kampanje for å få ned forbruket. Det skal de gjøre ved å gi plastposen en stemme.

Publisert: 29.oktober, 2021
Sist oppdatert: 29.oktober, 2021

- Vi kommer til å introdusere folk for rappkjefta, gira, såra og sjalu poser. Alt for å overbevise om at plastposen skal brukes flere ganger, forteller Mari Nordstrøm, medlems- og kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond.

Forebygger, fjerner og reduserer
Handelens Miljøfond deler ut midler til prosjekter som løser plastens miljøproblemer, og får sine inntekter fra salget av plastbæreposer. 1. september lyste de ut 110 millioner, og i desember vil det bli klart hvem som får midler til sitt prosjekt.

- Prosjektene vi støtter bidrar til at vi når målene våre om å forebygge og fjerne plastforsøpling, øke ressursutnyttelsen og gjenvinning og redusere plastbruken, og vi leser mange spennende søknader om dagen. Denne kampanjen er dedikert til målet om å redusere plastposebruken, og vi er spente på hvordan den blir mottatt av folket, sier Nordstrøm.

Bruken av plastposer skal ned
Fondet ble opprettet som Norges svar på EUs plastbæreposedirektiv, og har som et av sine viktigste mål å få ned plastposebruken.

- Plastposebruken har gått ned siden 2016, men forbruket er fortsatt for høyt. Mange kjenner seg nok igjen med et skap eller skuff full av plastposer, og en del av disse går dessverre rett i søpla, istedet for å brukes flere ganger. Vi vet at nordmenn generelt har gode holdninger til plastposebruk, og gjerne vil ta bedre miljøvalg, men at de fort glemmer. Derfor gir vi posene liv og lar de få jobben med å si ifra, sier Nordstrøm.

Laget for å bære
Et hovedbudskap i kampanjen er at posen er sterk, og laget for å bære.

- Ved å gi posene personligheter forsøker vi å minne om at de har en verdi, og at de er laget for å brukes mange ganger. Dersom hver nordmann bruker hver plastbærepose som handlepose bare én gang til, sparer vi Norge for mer enn 300 millioner plastbæreposer i året. Om ikke snakkende poser er nok motivasjon, burde antall plastposer spart definitivt være det, avslutter Nordstrøm.

Filmen “Ikke i skuffen” er den første av totalt fire filmer som skal slippes i kampanjen.