Bli med på Plastdugnaden!

Utlysningen av restmidler åpner:
14. august kl. 10:00
Vi får svært mange henvendelser om Plastdugnaden. Les denne siden nøye, eller Ofte stilte spørsmål, før du kontakter oss direkte.
Ser du etter vårens utlysning?
Plastdugnaden er et samarbeid mellom Handelens Miljøfond og 18 SpareBank 1-stiftelser over hele landet. Her får barn og unge mulighet til å rydde plast og samtidig tjene penger til sin forening.
Hvilke stiftelser støtter Plastdugnaden?
Nøkkelinformasjon om utlysningen
- Ramme Handelens Miljøfond: 20 millioner kroner
- Ramme SpareBank 1-stiftelsene: 19,2 millioner kroner
- Prosjektets varighet: Må gjennomføres og rapporteres innen 14. november 2025
- Søknadsbehandling: Løpende vurdering
- Maksimal støtte per forening: 100 000 kroner - tilsvarer 200 deltakere (500 kr per deltaker)
Hvordan fungerer det?
- Barn og unge medlemmer (6–19 år) i foreningen rydder i minst tre timer.
- Etter dugnaden sender dugnadsleder inn en sluttrapport med antall deltakere og mengden som ble ryddet.
- For hver deltaker får foreningen 500 kroner i støtte.
Hvem kan søke?
✅ Foreninger som:
Har medlemmer i alderen 6-19 år
- Er registrert i Brønnøysundregisteret og har organisasjonsnummer
- F.eks. idrettslag, klubber, korps, drill, kor
❌ Hvem kan ikke søke?
- Skoler, FAU og russegrupper
- Borettslag og velforeninger
- Foreninger med plast/miljø som hovedformål
- Samme lag eller grupper som allerede fikk støtte i vårens utlysning (Unntak: Barn som deltar for en annen forening)
📌 Flere lag fra samme forening kan søke, men vi utbetaler kun til ett felles kontonummer som tilhører foreningen som står som søker.
💰 Maksimalt støttebeløp per forening er 100 000 kr totalt i 2025.
Hvor mye kan vi søke om?
- 500 kr per deltaker (6 - 19 år) som rydder i minst tre timer.
- Deltakerne må være registrerte medlemmer i foreningen.
- Foresatte eller andre voksne som er med på dugnaden teller ikke som deltakere.
- Det endelige beløpet justeres etter hvor mange som faktisk deltok, men kan aldri bli høyere enn beløpet dere fikk innvilget.
- Inntil 100 000 kr per forening i 2025. Søknader som gjør at foreningen deres overstiger denne grensen, vil bli satt på vent og vurdert senere.
- Støtten er en gave som skal dekke alle kostnader (som hansker, avfallssekker og avfallshåndtering)
Hva må være klart før vi starter på søknaden?
- Kontonummer som er knyttet til deres organisasjonsnummer. Dere må bruke samme kontonummeret i alle søknader fra samme forening.
- Ryddeområde: Gå en tur i nærområdet og finn et offentlig område som trenger rydding. Krav til ryddeområdet:
- Området kan ikke være nylig ryddet
- Det kan ikke være et eget anlegg eller privat område
- Unngå sårbar natur og vernede områder, som for eksempel naturreservater. Sjekk Miljødirektoratets kart
- Områder som ble ryddet under vårens plastdugnad kan ikke ryddes igjen
- Antall deltagere: Lag et grovt anslag over hvor mange barn og unge (6–19 år) du tror blir med på dugnaden.
- Dugnadsdato: Finn én eller flere datoer som kan passe for å gjennomføre dugnaden.
- Bruk PC eller Mac for å fylle ut søknaden - kartfunksjonen fungerer ikke på mobil.
Viktige datoer
14. august kl 10:00
Åpent for søknader
01. november kl. 23:59
Søknadsfrist
14. november kl 23:59
Dugnad må være gjennomført og sluttrapportert
Slik prioriterer vi søknader
Målet er at flest mulig får støtte. Derfor prioriterer vi søknader fra foreninger som har fått lite eller ingen støtte så langt i 2025.
▶️ Har dere fått under 100 000 kr i støtte i 2025?
- Dere oppfordres til å søke. Søknaden behandles normalt innen 1-2 uker.
- Merk: Hvis deres forening senere når 100 000 kroner totalt, blir nye søknader satt på vent.
- Søknaden kan avslås dersom det ikke er igjen midler i deres område (se mer nedenfor).
⏸️ Har dere allerede fått 100 000 kroner eller mer i 2025?
- Søknaden settes på vent.
- Vi prioriterer først søkere som har fått mindre støtte.
- Dere får svar når vi har oversikt over søknadene i deres område – som oftest innen 4 uker.
- Søknaden kan avslås dersom det ikke er igjen midler i deres område.
Viktig: Midlene fordeles geografisk
Plastdugnaden er et samarbeid mellom Handelens Miljøfond og 18 SpareBank 1-stiftelser. Hver stiftelse finansierer sitt eget geografiske område.
- Det betyr at noen områder kan ha gått tom for midler, selv om det fortsatt er penger igjen i andre deler av landet.
- Søknader kan bare innvilges dersom den lokale stiftelsen i deres område har midler igjen.
Hvordan behandles søknadene?
Søknader behandles fortløpende, så det er lurt å være tidlig ute. Dere får svar så raskt som mulig. Husk å sjekk søppelposten i e-posten din i tilfelle svar fra oss havner der.
Hva må vi gjøre før dugnaden?
- Dere kan ikke invitere til eller gjennomføre dugnaden før dere har fått beskjed om at søknaden er innvilget.
- Når søknaden er innvilget, må dere logge dere inn og signere akseptbrevet i
- prosjektportalen.
- Dere må selv kjøpe hansker og søppelsekker – utgiftene må tas av dugnadsmidlene dere får utbetalt.
- Print ut deltakerlisten (bruk vår mål i word eller regneark). Her skal alle deltakere (6–19 år) føres opp. Listen skal legges ved i sluttrapporten.
Hva må vi huske under selve dugnaden?
- Minst én voksen fra foreningen må være ansvarlig for gjennomføringen.
- Dere har HMS-ansvar – se tips hos Hold Norge Rent og Rusken.
- Ta bilder underveis for å dokumentere dugnaden (dere trenger ikke å vise barnas ansikt)
- Alle deltakere må rydde i minst tre timer – timene kan fordeles over flere dager.
- Det er kun medlemmer i alderen 6–19 år som teller som deltakere og utløser støtte. Voksne deltakere gir ikke støtte.
- Noter dere hvor mange fulle avfallssekker (ca 120-160 liter) som samles inn - dette skal rapporteres i sluttrapporten.
- Avfallet må leves til et godkjent mottak.
- Det er ikke tillatt å kaste avfallet i beholdere som tilhører private, kommuner eller bedrifter.
- Kontakt gjerne renovasjonsselskapet på forhånd. Noen tilbyr gratis levering – særlig hvis de kjenner til refusjonsordningen for marint avfall fra Hold Norge Rent.
- Eventuelle kostnader må tas av dugnadsmidlene dere får utbetalt.
- Ta hensyn til naturen når dere planlegger hvor og når dere rydder:
- Det er ikke tillatt å rydde i sårbare eller vernede områder.
👉 Bruk Miljødirektoratets kart og huk av for naturreservat nederst til venstre. - Unngå områder med fuglehekking i perioden 15. april til 15. juli (lokale ferdselsforbud kan gjelde).
- Bruk sunn fornuft og vis hensyn til natur og dyreliv.
Hva må vi gjøre etter dugnaden?
- Send inn sluttrapporten i søknadsportalen senest 14. november.
- Rapporten skal inneholde:
- Antall fulle avfallssekker
- Antall ryddetimer
- Faktisk antall medlemmer i foreningen (6- 19 år) som deltok
- Bilder og signert deltakerliste
- Hvis færre deltok enn oppgitt i søknaden, blir støtten justert ned.
- Utbetalingen skjer etter at rapporten er godkjent – normalt den 10. eller 20. i påfølgende måned.
Hvordan sender vi inn søknad?
- 👉 Sjekk først hvor mye deres forening har mottatt i 2025, og om det er igjen penger i stiftesen som finansierer deres område
- Registrer deg i søknadsportalen under riktig forening.
- Første person som registrerer seg blir administrator for foreningen – sørg for at riktig person gjør dette
- Fyll ut og send inn søknadsskjemaet som åpner 14. august kl. 10.00.
Spørsmål?
Vi får mange henvendelser om Plastdugnaden. Før du tar kontakt med oss, ber vi deg lese informasjonen på denne siden – inkludert "Ofte stilte spørsmål" – nøye.
For spørsmål om utlysningen:
Kontakt Terje Eckhoff
terje@handelensmiljofond.no
+47 414 12 982
For spørsmål om søknadsportalen:
Kontakt Cecilie Wollebæk
cwollebaek@handelensmiljofond.no
+47 402 20 624