Tilbake til prosjektene

Vil revolusjonere netthandel med gjenbruksemballasje

Vi handler stadig mer på nett, og forbruket av plast og klimagassutslipp øker i takt. Packoorang kan sitte på en viktig del av løsningen på miljøproblemene: Gjenbrukbar emballasje for netthandel.

Packoorang

Du har trolig opplevd det selv når du har hentet en pakke på posten. For å finne det du har kjøpt må du grave deg gjennom papp, teip, skumplast og bobleplast. Voldsomme mengder plastemballasje brukes for å frakte produktet ditt fra A til B. Det gir en emmen smak i munnen når søppelkassen blir overfylt på grunn av én enkelt sending.

Gjenbruksemballasje av gjenvunnet polyester

Gründerne i Packoorang ønsker å drastisk redusere plastforbruket i netthandelen og har utviklet en gjenbrukbar emballasje som erstatter pappesken. En Packoorang-emballasje er laget av gjenvunnet polyester og har et innebygd beskyttelseslag som sørger for at varen forblir intakt under transporten. Emballasjen kan gjenbrukes mer enn 100 ganger før repareres eller gjenvinnes.

Når produktet ditt er levert i en Packoorang vil du kunne levere den tilbake, slik at den sendes til en ny bestiller eller sluttbruker – akkurat som en boomerang.

Med støtte fra Handelens Miljøfond kan Packoorang bygge en digital plattform for sporing og innhenting av emballasje, sørge for grundige rapporter av miljøbesparelser og opparbeide en lagerbeholdning til kundene.

Foto: Packoorang. Natasha Abbas er en av gründerne bak Packoorang.

Nullvisjon på plastbruk i post

I gjennomsnitt er det årlige plastforbruket per person i Norge hele 33 kilo. Om du også tar med CO2-regnskapet fra frakt og livssyklusen på en pappeske blir utslippene enda høyere.

Ved bruk av Packoorang-emballasje når vi bestiller varer på nettet vil CO2-utslippene bli redusert fordi materialene er lettvektige og laget av gjenvunnet polyester. I tillegg kutter man bruk av engangsemballasje. Enkelt forklart gjør Packoorang bagen at man ikke trenger å produsere 100 pappesker og fyllet, men bruker en emballasje 100 ganger. På denne måten sparer Packoorang miljøet for de tunge prosessene ved produksjon og resirkulering, og oppfordrer til gjenbruk.

Fordi gjenbruk i form av emballasje er nytt for mange, tester Packoorang ulike modeller som gjør det enklere å implementere gjenbrukbar emballasje samtidig som man lærer opp forbrukere til å velge mer bærekraftig når disse handler på nett. Modeller som skal testes er pay-per-use og upfront kjøp.

Større kunder som ønsker å bruke Packoorang i større kvanta kan velge en lagerløsning, også kalt «bulk», der emballasjen brukes for frakt til deres kunder. Denne løsningen kan være aktuell for aktører som PostNord, DHL eller Zalando.

Oppfordrer sluttbruker til gjenbruk

For å lykkes med boomerang-effekten vil Packoorang bruke midler fra Handelens Miljøfond til å utvikle en digital plattform som sørger for sporing og innhenting av emballasje. Dette vil gi verdifull data på hvor mye plast man kan spare ved å ikke bruke tradisjonell polstring og pappemballasje.

Et viktig poeng er å få sluttbrukerne til å levere inn Packoorang-emballasjen til kretsløpet igjen. Her jobber Packoorang sammen med spennende aktører for å finne vanntette løsninger for belønninger, flere leveringspunkter og sporingsmekanismer.

Packoorang er tydelige på at post- og leveransemarkedet har et enormt behov for et gjennomtenkt produkt. Deres produkt kan ha stor nytteverdi for aktører i netthandelen – og gi et viktig bidrag til en sirkulær økonomi.

Publisert: 10.mars, 2022
Sist oppdatert: 14.desember, 2022