Når du har mottatt støtte

Viktige datoer
Når må dugnad være gjennomført?
Alle dugnader må være gjennomført og sluttrapportert 10. juni kl 23:59.
Når kommer pengene?
Utbetaling skjer normalt den 10. i måneden etter at sluttrapporten er godkjent.
Gjennomføring av dugnad
Tidspunkt: Ryddeaksjonen må gjennomføres etter at dere har mottatt vedtak om tildeling av midler.
Ryddeområde: Dere skal rydde området som dere har markert i kartverket. Dere finner deres ryddeområde ved å søke opp deres saksnummer her.
HMS-ansvar: Dere har selv HMS-ansvaret for dugnaden. Se råd og tips fra Hold Norge Rent og Rusken.
- Rapportering av innsamlet avfall:
Oppgi totalt antall sekker med plast og annet avfall (sekker på ca. 125-160 liter).
Oppgi totalt antall timeverk brukt i dugnaden (samlet antall timer for alle deltakere). Hver deltager må rydde i minst tre timer.
- Dokumentasjon:
Husk å ta gruppebilder av barna som deltar. Dette skal lastes opp i sluttrapporten.
NB! Det er ikke tillatt å kaste avfallet i private, kommunale eller bedrifters avfallsbeholdere

Etter gjennomført dugnad
Sluttrapport: Etter gjennomført dugnad skal det sendes inn en sluttrapport i søknadsportalen.
- Dokumentasjon av deltakere:
- Utbetaling:
Støtte utbetales den 10. i måneden etter at rapporten er godkjent.
Dere har selv ansvar for at midlene tilfaller riktig lag.
Det endelige tildelte beløpet justeres basert på det faktiske antallet deltakere (barn og ungdom melom 6-19 år), men kan ikke overstige opprinnelig tildelt beløp (500 kroner per deltaker, opptil 100 000 kroner per organisasjon).
Viktig å huske
Dekning av utgifter: Støtten skal dekke nødvendige utgifter til dugnaden.
- Obligatoriske kostnader:
Kostnader til søplesekker og hansker må dekkes av dugnadsmidlene.
Eventuelle kostnader for innlevert avfall må også dekkes av midlene.
Ofte stilte spørsmål
Vi får ikke signert "Aksept av tildeling" – hva gjør vi?
Be administratoren i portalen om å signere eller gi deg administrator-rettigheter slik at du kan signere selv. Hvis dette ikke løser problemet, send oss en melding i portalen.
Kan vi endre dato for ryddeaksjonen?
Ja, dere kan endre datoen når dere leverer sluttrapporten. Merk at dugnaden må være gjennomført og sluttrapportert innen 10. juni 2025.
Hvordan endrer vi kontonummeret for utbetaling?
Administrator i søknadsportalen kan endre kontonummeret i systemet. Alternativt kan det gjøres ved innlevering av sluttrapporten. Merk at vi kun aksepterer ett kontonummer per organisasjon.
Hvor finner vi informasjon om ryddeområdet?
Dere skal rydde området som dere har markert i kartverket. Dere finner deres ryddeområde ved å søke opp deres saksnummer her.
Jeg er feilaktig registrert som administrator for klubben – hva gjør jeg?
Be en naturlig administrator i klubben om å opprette en bruker, gi vedkommende administrator-rettigheter og deretter fjerne dine administrator-rettigheter.
Kan søsken delta i dugnaden?
Søsken kan delta i dugnaden dersom de er medlemmer i organisasjonen som har sendt inn søknaden.