Tilbake til nyhetsoversikten

Handelen i gang med reduksjonstiltak for plastposer

Med nye, strenge EU-krav til bruken av plastposer som bakteppe, har medlemmene i Handelens Miljøfond satt i gang flere tiltak for å redusere forbruket av plastposer.

Publisert: 06.januar, 2023
Sist oppdatert: 23.april, 2024

Før jul kom EU med forslag til nye krav som innebærer at innen utgangen av 2025 skal hver nordmann maks bruke 40 plastposer årlig. I 2021 brukte hver nordmann ca 150 plastposer.

Handelens Miljøfond har støttet flere kunnskapsprosjekter knyttet til plastposer. En livssyklusanalyse gjennomført av Norsus viser at det beste for miljøet er å bruke handlenett når man skal handle, og heller bruke avfallsposer på rull enn plastbæreposer kjøpt i butikk til avfallshåndering. Funnene fra disse studiene har medlemmene i Handelens Miljøfond notert seg og satt i gang flere nye tiltak for å redusere posebruken.

- Jeg er veldig glad for å se at medlemmene våre er i gang. Foreløpige tall fra 2022 viser ca 10% reduksjon sammenlignet med 2021 og det er veldig bra. Nå skal vi jobbe videre mot 40 poser per hode, og det skal vi klare, sier Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond.

Coop og Kiwi belønner bruk av handlenett

Før jul bisto Handelens Miljøfond med plastposeeksperiment på Coop Svalbard for å kartlegge hvilke tiltak som gir god effekt. Eksperimentet ble gjennomført av Nudgelab, og eksperimentet gikk ut på å gi ut handlenett med avfallsposer på rull i julegave til kundene. Foreløpige tall fra eksperimentet er lovende.

Coop på landsbasis har også innført gjenbruksbonus på handlenett, der medlemmne tjener opp bonus ved å bruke handlenett. Tiltaker er laget for å motivere kundene til å velge bort plastposen, og til nå har medlemmene tjent over 8 millioner kroner i gjenbruksbonus. Nye tall fra Coop viser at forbruket av plastposer hos dem i 2022 gikk ned med 13 prosent.

Kiwi gikk nylig ut med nyheten om at kundene blir automatisk med i en trekning av 1000 kroner dersom de takker nei til plastpose. Hver uke trekkes 10 vinnere, og Kiwi er tydelige på at kundene kan både spare og tjene penger, og samtidig spare miljøet for plast. I kjedens posekampanje oppfordres det til å bruke handlenett når man skal handle og kjøpe avfallspose på rull til bruk rundt restavfallet.

- I følge en kvalitativ studie gjennomført av Eggs Design på vegne av oss, var en av funnene at det bør oppfordres til bruk av handlenett og andre ombruksalternativer fra butikkenes side. Det har både Coop og Kiwi benyttet seg av med disse belønningsmekanismene, så det er helt etter boken, avslutter Lind.