Tilbake til nyhetsoversikten

Søker administrator for ryddearbeid på Svalbard

Rydd Norge-programmet ble lansert i Lofoten september 2020. Nå er det klart for å sette i gang ryddeprogrammet også på Svalbard. Først ut er jakten på aktør som kan administrere og organisere ryddingen.

Publisert: 30.januar, 2023
Sist oppdatert: 30.januar, 2023

Foto: Einar Jenssen

Fra og med mandag 30. januar kan interesserte levere tilbud på oppdraget som administrator for Rydd Norge Svalbard. Administratoren får i oppdrag å organisere ryddingen i regi av det nasjonale Rydd Norge-programmet på Svalbard.

- Vi er helt avhengige av å ha en lokal administrator for ryddeprogrammet på plass. Den som får rollen kommer til å ha en nøkkelrolle i utvelgelsen av ryddeaktører, utarbeide konkurransegrunnlag, koordinere ryddingen mellom de ulike ryddeaktørene, organisere fakturering, sørge for resultatrapportering og rapportere til vår Rydd Norge-koordinator på vegne av Svalbard. Administrator er utrolig viktig for at programmet skal lykkes, sier Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond.

Lokal kjennskap er viktig

Rydd Norge programmet har fra før administratorer fra SALT Lofoten, Marbio og Bergen og omland Friluftsråd. Lokal kjennskap til Svalbards geografi og værforhold er viktig.

- Vi leter etter noen som kjenner godt til Svalbard, er strukturert, som har erfaring med prosjektledelse og HMS. Det er vi sikre på at vi finner på Svalbard, sier Lind.

Friga reinsdyr i fiskenett

I høst hjalp slapp ryddere fri tre Svalbardrein fra fiskenett som hadde skylt inn på land.

- Det er ingen tvil om at vi trenger en enorm ryddeinnsats også på Svalbard. Vi har sett helt konkrete bevis på plastforsøplingens negative konsekvenser for natur og dyreliv, og vi klør i fingrene etter å sette i gang, sier Lind.

Tilbudet må leveres før fristen 24. februar. Les mer om utlysningen her.